Itt a tervezet: Falus szervezkedik az MTA-ban, hogy nekimenjen az Alaptörvény férfiról és nőről szóló módosításának

Ideológiai állásfoglalást akar elfogadtatni az MTA biológiai osztályával Falus András az Alaptörvény 15. módosításával kapcsolatban.

Többek közt erről faggatja Stumpf András Szilvay Gergelyt, akinek a melegházasság ellen írt könyve pár héttel a Pride előtt jelent meg. Szabadság, demokrácia, semleges állam, férfi és nő. „Nem elég, hogy szeretik egymást?”
Amerikában érthető volna, de miért kell könyvet írni ma Magyarországon a melegházasság ellen? - kérdezte Stumpf András a Századvég kiadó által a budapesti Centrál kávéházban rendezett könyvbemutatón a kötet szerzőjét, Szilvay Gergelyt.
A szerző elmondta: a kiadói kérésen túl egyfajta „szent haragból” született meg a kötet, idegesítette ugyanis, hogy senki nem mer a témához nyúlni az ellenzői oldalról, illetve hogy a legtöbben nem tudnak igazán jól érvelni a melegházasság ellen, pedig szerinte nem nehéz. Ezért vállalta a kötet megírását, részint kötelességből, részint az érdekfeszítő intellektuális kihívás miatt.
Az is felháborító - tette hozzá -, hogy a melegmozgalom megpróbálja elérni, hogy komolyan csak a melegházasság és az LMBTQ-mozgalom más céljainak pártolói foglalkozzanak a kérdéskörrel: ha valaki úgy ellenzi céljaikat, hogy nem mélyedt el a témában, akkor tudatlannak kiáltják ki, ha pedig komolyan tájékozódik, másképp próbálják diszkreditálni.
Nem is beszélve arról, hogy pár évtizeddel ezelőttig még nem vágytak házasodni a melegek, mivel a házasságot elnyomó, szabadságellenes intézménynek tartották.
A kötet úgy épül fel, hogy összegyűjtötte a melegházasság melletti érveket, majd fejezetenként cáfolta őket. Így a kötet jó fele-kétharmada nem is közvetlen a melegházasságról szól, hanem a demokráciáról, a semleges államról, a posztmodern relativizmusról vagy például a hagyomány kérdésköréről.
A szerző leszögezte: ugyan az utolsó részben érinti azt a kérdést, hogy meg lehet-e racionálisan alapozni a vallási érvelést, mit mond a Biblia, és hogy megváltoztathatja-e a katolikus egyházi tanítást a pápa (nem), de alapvetően szekuláris érveket hoz fel a melegházasság ellen; a kötet ezen utolsó rész nélkül is kerek egész volna.
Hagyomány, férfi és nő
Szilvay leszögezte: számos esetben amúgy homoszexuális szerzőket idéz a melegházasság ellenzői között. Például a meleg Lee Harris az, aki elmagyarázza, miért teljesen legitim pusztán azzal érvelni a melegházasság ellenzői részéről, hogy az ellentétes a hagyománnyal, és hogy a hagyomány miért nem irracionális: egy kultúra értékeit, alapjait elsősorban készségként sajátítjuk el, nem folyamatos elméleti reflexió által. Az automatikus reakció pedig egyáltalán nem jelent irracionálisat.
Ettől még azonban a szerző szerint meg lehet magyarázni ésszerűen a melegházasságot abszurdumnak tartó álláspontot: a házasság ugyanis a férfi és nő egymást kiegészítő mivoltán alapszik. A biológiai nemek fontosságát kétségbe vonó radikális feministákkal szemben ugyanis tudományos alapon leszögezhető: biológiai, pszichológiai, mentális adottságaink alapján igenis fontos, egymást kiegészítő jellemzői vannak férfinak és nőnek, van férfiasság és nőiesség.
Mindenre kitér
A házasságnak csak egyik célja a gyermekvállalás, de ennek legalább elméleti lehetősége igenis fontos, objektív meghatározója annak, mi a házasság - érvelt Szilvay Gergely. Ha csak annyi a fontos, hogy „szeretik egymást”, akkor akárhány ember akármilyen kapcsolatát házasságnak és családnak lehetne tekinteni, azaz lényegében semmit nem jelentene a fogalom. Ekkor pedig elvész mindaz, amiért az emancipátorok küzdenek. Lehet, hogy „a szerelem az szerelem”, de a férfi az férfi, a nő pedig nő. Épp ezért ami irracionális, az inkább a melegházasság gondolata.
A szerző megjegyezte: a meddőség sem kifogás, nem mindegy ugyanis, hogy az lényegi és megváltoztathatatlan tulajdonsága egy kapcsolatnak, mint az azonos nemű párok esetében, vagy esetleges tulajdonság, például betegség következtében. A lényeg az ember antropológiai felépítése. Két azonos nemű ember kapcsolata pedig attól sem lesz házasság, ha örökbe fogadnak egy gyermeket.
Nem érv a fajközi házasság tiltása
Nem számít a házasság mibenlétét illetően a bemutatón elhangzottak szerint, hogy a homoszexualitás veleszületett-e és meg lehet-e változtatni. Ugyanakkor a szerző rámutatott: homoszexuális irányultságú professzorok is bevallották, hogy lényegében nem sikerült bizonyítani a homoszexualitás veleszületettségét. A melegmozgalomban belvita is van erről a kérdésről: ha az emberi nemiség társadalmi termék (konstrukció), akkor a homoszexualitás végső soron nem lehet veleszületett.
A fajközi házasság egykori, USA-beli tiltásának példája azért téves, mert az fajt, etnikumot összehasonlítani a szexuális beállítottságokkal az alma összehasonlítása a körtével. Ráadásul nem mindegy, hogy valamit lehetetlennek tartunk, mint a melegházasság ellenzői a melegházasságot, vagy nemkívánatosnak, mint a fajközi házasság betiltói a fajközi házasságot.
Nevetséges kötözködések
„Kedvenc” eseteként a szerző felidézte: egy finn családapa még akkor perelte be a finn államot Strasbourgban, amikor nem volt még bevezetve a melegházasság lehetősége az országban. Az illető házas, sokgyermekes férfi ugyanis „rájött”, hogy ő nő, és még az átoperálás előtt át akarta vezetni személyi dokumentumaiba nemi identitásának megváltozását.
A finn állam azonban elutasította ezt, illetve csak akkor engedélyezte volna, ha elválik vagy házasságát élettársi kapcsolattá minősítik. Ez azonban a férfi számára nem volt szimpatikus opció, tekintve hogy az élettársi kapcsolat kevesebb juttatással járt volna, a válást pedig tiltották a vallási elvei. Hogy a felesége mit szólt mindehhez, arról nem szólt a fáma. Mindenesetre a pert elvesztette, Strasbourg többedszerre kimondta, hogy a melegházasság kérdése tagállami hatáskör.
Szabadság, demokrácia?
Elhangzott: a melegházasság a gyakorlatban szabadságellenes tendenciákat hoz magával, mivel bevezetése után sok esetben csorbát szenved a vallás-, a szólás- és a vállalkozási szabadság. A melegházasság mellett a semleges állammal sem lehet érvelni, mivel két házasságkoncepció versenyez egymással, egyik mellett pedig szükségszerűen le kell tenni a voksot. A melegházasságot pedig csak kevés helyen, például Írországban vezették be igazán demokratikusan, Kanadában és az Egyesült Államokban demokratikus legitimitása könnyen kétségbe vonható.
Szilvay hozzátette: a homofóbozás nem érdekli, mivel ha a melegházasság ellenzői nem hoznak fel érveket álláspontjuk mellett, akkor az a baj, ha meg felhoznak, akkor az. Így a homofóbozás pusztán a szabad viták erőszakos berekesztésének kísérlete.